Image 1,2,3

Installation view, 3 robot version, (Un)holy light festival, Leuven, Belgium

T A O T I E

Automated Shadow Theatre, logistics robots, 3d printed logistic sculptures
Variable dimensions

EN /

Taotie is an installation based on a technological reinterpretation of the Phantasmagoria, a shadow theatre and image projection play popular in the 18th century. Instead of depicting ghosts and apparitions, the work uses a moving robotic platform to highlight a landscape of sculptures evoking contemporary storage and logistics spaces.

The artist is interested in the spatial outcome of these new logics by taking the extreme example of ‘dark factories’ (or ‘lights-out factories’), manufacturing complexes and distribution centres that are entirely automated and operate without human intervention. Without even having to light the space, machines can now work day and night without interruption, housed in large, modular, repetitive and massive warehouses.

Taotie recreates the disquieting strangeness and disproportion of these spaces using scale models and 3D printing, presenting a series of wireframe sculptures that are rearranged throughout the exhibition by the robotic platform. The light passes through the skeleton of the structures and spreads out the intertwining grids, creating a world of illusions, without foundations, in perpetual reconfiguration.

Fascinated by these new heterotopic architectures, cut off from the human world and vehicles of the imagination, Thomas Garnier’s Taotie is an immersive installation that questions these new time-spaces of work, disconnected from our circadian rhythms.

Can machines live in the dark without us?

More informations / contact : paramonumental@gmail.com

FR /

Taotie est une installation basée sur une réinterprétation technologique du spectacle de la Fantasmagorie, théâtre d’ombre et de projection d’images et d’ombres populaire au XVIIIeme siècle. Au lieu d’y dépeindre fantômes et apparitions, elle fait usage d’une plateforme robotique mouvante pour mettre en lumière un paysage de sculptures évoquant des espace de stockage et logistiques contemporains.

L’artiste s’intéresse à l’aboutissement spatial de ces nouvelles logiques en prenant l’exemple des ‘’dark factories’’ (ou ‘’lights-out factories’’), usines et lieux de distribution entièrement automatisées et fonctionnant sans intervention humaine. Sans même avoir à éclairer l’espace, des machines peuvent désormais travailler jour et nuit sans interruption, logées dans de grands entrepôts modulaires, répétitifs et massifs.

Taotie reconstitue l’inquiétante étrangeté et démesure de ces espaces par la maquette et l’impression 3D, en présentant un ensemble de sculptures filaires qui sont redisposées le long de l’exposition par la plateforme robotique. La lumière passe à travers le squelette des structures et déploie des grilles qui s’entremêlent l’œuvre présente ainsi un monde d’illusions, sans fondations, en perpétuelle reconfiguration.

Fasciné par ces nouvelles architectures hétéorotopiques, coupées du monde humain et supports de l’imaginaire, Thomas Garnier propose avec Taotie une installation immersive qui vise à questionner ces nouveaux espaces-temps du travail déconnectés de nos rythmes circadiens.

Les machines peuvent-elles vivre sans nous dans l’obscurité?

Magic Lantern on wheels, as used in Fantasmagoria

Image 1,2

Installation view, MADarts museum, Fort Lauderdale, USA

THANKS

Julien Taib, Sani Marcovici, Nicolas Guichard, Paula Zeng, Hedi Saidi, Jean Michel Albert, Mathieu Vabre, Ludivine Pangaud,  Ana Ascencio, Juliette Bibasse, Marnix Gybels, l’équipe de la Villa Belleville, l’équipe de la Fruitière Numérique, la fondation Fiminco, Brice Pavageau, Vincent Morin, Quentin Levent

à la mémoire de Madeleine Van Doren

PRODUCTION

Producer: Crossed lab

Main Technician: Nicolas Guichard

CO-PRODUCTION with the help of

Dicréam Fund, French center of National Cinema, France

Scan Fund (Rhône-Alps), France (south)

Fernand Lerger gallery, Ivry sur Seine, France

iMAL, Art Center for digital cultures and Technology, Brussels, Belgium

Chroniques Biennale, Marseilles, Aix en Provence, Avignon, France

(Un)holy Light & Leuven City, Belgium

SHOWN IN

Ignite Festival, Fort Lauterdale, Miami, USA

(Un)holy light festival, Leuven, Belgium

Beta Festival, Dublin, Ireland

Chroniques Biennale, Aix-en-Provence, France

Exfutur N01, Galerie Fernand Léger, Ivry-sur-seine, France (preview)