/EN

Born in 1991, Thomas Garnier is a french contemporary and visual artist intitialy trained as an architect from the Superior national school of architecture of Paris val de Seine. He then graduated from the Fresnoy National studio for Contemporary Arts where he was awarded ‘‘Digital arts revelations’’ by the ADAGP, society of french artists for his graduating installation Cenotaph.

His work has since been shown at international exhibitions, fairs, festivals and biennials such as the Nuit Blanche (Brussels, Belgium), the WRO media art biennial (Wroslaw, Poland), Nemo biennial & Chroniques biennal (Paris & Marseilles, France), Ignite festival and museum (Miami, USA), Noise media art fair (Istanbul, Turkey) and in foundations such as the Fosun Foundation (Shanghai, China) and the Fiminco Foundation (Paris, France).

His practice is that of an artist but also of a researcher or a heterotopologist, as defined by Foucault in his text ’’les espaces autres’’ (the other spaces). This search and construct of meaning in the liminal and in states of in between brings him to produce automated and collapsing concrete model landscapes, infinitly looping images of ruins photocollages, displays that randomly compose linguistical accumulations and robotic shadow projections from wireframe 3d printed sculptures.

He thus seeks singular and distant places which question the conscious and unconscious manufacture of space. The critical nature of the works develop through wandering, and the observation of real spaces. In Thomas Garnier’s work we seem to witness the archaeology of a drifting and derived world, caught between and obsessed by the congregation of multiple timeframes and techniques, derived from nonexisting primal-futurism, retro-additivism, multi-brutalism, supra-romantism or any word accumulation that you could dream of by yourself.

/FR

Né en 1991, Thomas Garnier est un artiste contemporain et plasticien français. Il a d'abord suivi une formation d'architecte à l'Ecole Nationale Supérieure d'Architecture de Paris Val de Seine. Il est ensuite diplômé de l'Atelier national d'art contemporain du Fresnoy où il reçoit le prix ''Révélations des arts numériques'' de l'ADAGP, société des artistes français, pour son installation de fin d'études Cénotaphe.

Depuis, son travail a été présenté lors d'expositions internationales, de foires, de festivals et de biennales tels que la Nuit Blanche (Bruxelles, Belgique), la biennale d'art médiatique WRO (Wroslaw, Pologne), la biennale Nemo et la biennale Chroniques (Paris et Marseille, France), le festival et le musée Ignite (Miami, États-Unis), la foire d'art médiatique Noise (Istanbul, Turquie) et dans des fondations telles que la Fondation Fosun (Shanghai, Chine) et la Fondation Fiminco (Paris, France).

Sa pratique est celle d'un artiste mais aussi d'un chercheur ou d'un hétérotopologue, tel que défini par Foucault dans son texte ''les espaces autres''. Cette recherche et construction de sens dans le liminal et dans les états d'entre-deux l'amène à produire des paysages de maquettes en béton automatisés et en effondrement, des images en boucle infinie de photocollages de ruines, des affichages qui composent aléatoirement des accumulations linguistiques et des projections d'ombres robotisées à partir de sculptures en fil de fer imprimées en 3D.

Il recherche ainsi des lieux singuliers et lointains qui interrogent la fabrication consciente et inconsciente de l'espace. Le caractère critique des œuvres se développe à travers la déambulation, l'observation d'espaces réels. Dans le travail de Thomas Garnier, on semble assister à l'archéologie d'un monde dérivé et à la dérive, pris entre et obsédé par la congrégation de temporalités et de techniques multiples, issues d'un primo-futurisme inexistant, d'un rétro-additivisme, d'un multi-brutalisme, d'un supra-romantisme ou de toute accumulation de mots dont vous pourriez rêver par vous-même.

CN/

法国建筑师,艺术家托马斯·加尼尔 (Thomas Garnier) 现工作生活于巴黎,在2016年硕士毕业后他进入Le Fresnoy 法国国家当代视听艺术研究中心创作, 并拿下法国艺术家协会 “l’ADAGP” 新媒体艺术大奖。利用多种媒介和学科知识创作,他的作品受1970年代实验性建筑师及艺术家群体的影响, 他的创作手法融合了多学科和技术的研究。他不仅是艺术家也是一名研究者,如同福柯在“其他空间”所定义的“异托邦研究者”的实践。他寻找奇异和遥远的地方,人类和物质的母题,质疑空间的有意识制造,以及赋予它的价值和符号。这些他所接触的空间,材料,以及图像等人造物 (artefact) 都被他反复加工,糅合,再合成,以实现对我们当代世界的新解读。无论是通过对静态或动态图像的再创作,还是对空间和自动化装置的机器,他的创作都营造了一种短暂和平行的幻象,一种对偏移的世界的考古学,漂流着,夹杂在狂热的梦幻和瞬间震撼的粗暴之间。

Thomas Garnier 的作品曾在雷恩Travelling艺术节,Pantin Côté court 电影节,上海复星艺术中心,法国Fiminco 基金会,Espace Niemeyer,瓦隆尼布鲁塞尔艺术中心(巴黎) 等公立或私人机构展出,其大型装置Cénotaphe 受邀各大欧洲电子艺术节巡展中(包括里昂 Mirage艺术节,WRO 波兰弗罗茨瓦夫电子艺术双年展,布鲁塞尔“白夜”,巴黎104艺术中心”NEMO“ 双年展,Saint-Étienne Pléiade 电子艺术节等 ) 2021年曾在公共画廊 Galerie Fernand Léger 举办个展。

CONTACT

——————————————————

paramonumental@gmail.com

inst: @paramonumental

fb: @thomasgarnier0

Paramonumental Studio is based in Paris, France

Artistic Director : Thomas Garnier

Studio manager: Paula Zeng

+++

——————————————————-

++