Cenotaph Cenotaphe 0 Thomas Garnier Nuit Blanche Brussels.jpg

C E N O T A P H

Automated installation and live video system
Aluminium, Concrete, Plexiglass, Valchromat wood, steel
1500x1500x2000

EN /

Cénotaph 0 is an automated installation that builds and un-builds an infinite concrete model inspired by these real landscapes. This liminal state of in-between exists in the entire installation, the elements are produced using an experimental mix of computer assisted and artisanal techniques, their slimness and brittleness induced many broken elements during production and even during presentations when the machine makes mistakes. These broken elements accumulate in a second inner landscape in a tumulus-like shape faintly lit by the machine.

Lastly, a moving surveillance-camera system recomposes a live traveling shot inside the model that loops endlessly and is presented first to the visitor, playing with his sense of scale and perspective.

A Cenotaph is a funerary monument that contains no remnants, it is purely symbolic by nature.

FR /

Cénotaphe est une installation mécanisée qui assemble et désassemble en continu des éléments sculpturaux en béton. Ces derniers composent un paysage d’une ville infinie en maquette. Un deuxième paysage est enfoui dans l’installation, dans lequel s’amassent les déchets de la production. Un système camera mouvant compose un travelling en direct à l’intérieur des entrailles la ville créant un jeu d’échelles avec le spectateur.

Un Cénotaphe est un monument funéraire qui ne contient aucun corps.

Cette ville n’en contient également aucun, désertée depuis sa première heure, n’a jamais fait semblant d’avoir une quelconque utilité. Cette anti-architecture n’est rien de plus que la promesse d’une fonction, d’une occupation qui ne se réalisera jamais.

CN /

纪念碑 

自动化装置, 视频直播系统

铝,混凝土,有机玻璃,Valchromat木材,钢

1500x1500x2000mm

装置作品Cénotaphe0 (纪念碑)的尺寸为1500x1500x2000mm,通常展示于暗空间, 作品由三个部分构成,上方是由水泥模型搭建的迷你未来城市景观,一台机械以及磁感应装置不断自动搭建, 或拆除楼房模型,下方则是呈金字塔状的建筑废墟景观。而在上方装置中央,一台微型摄像头不断来回移动,在装置一旁的巨大墙面上投射出实时且无止境建设的宏观图景,面向此景, 观者仿佛身处其中。 

装置采用单向镜像亚克力和铝制框架搭建,用内部镜面效果营造出无限延伸的城市景观,而在内部景观中,每个建筑模型表面都有艺术家精心设计并雕刻的图样和磁石嵌入,以强化暗空间中镜面反射图像延伸,及机械装置准确搭建的效果。水泥模型被自动机械化装置无止境的连接和拆解, 一台迷你摄像头记录着这场无目的无终止的建造程序。毕业于Le Fresnoy 国家视听艺术研究中心的艺术家Thomas Garnier 构造了装置作品Cénotaphe (纪念碑)以思考人类进入<即刻废墟纪元> (« l’ère de la ruine instantanée »)的开端。 他阐述了作品中牵连美学,政治及哲学的思考。 

在作品中, Thomas 思考不同时间维度中废墟相关的问题,他使用现实世界中的建筑材料—-水泥,搭建层层楼房模型,而楼层上方的机械装置将其组建, 再拆解。在长期的运作中,这座城市景观将逐渐被摧毁。 

他谈到了米歇尔福柯在名为 <另类空间> 的研讨会上发明的术语 “异托邦” (hétérotopie),如果乌托邦是完美世界的建设,反乌托邦的理论是与其对立,“异托邦”则处于两者之间。对艺术家而言,异托邦是不强加于人的乌托邦, 而他探索的时空,也许对他人而言是末日, 却令他着迷。

              
More informations : paramonumental@gmail.com  

Fortuna Hills, abandonned project, Spain

Xiangyun international project, abandonned Mall, Chine

THANKS

Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporains,Tourcoing, France

Alain Fleischer, Eric Prigent, Natalia Trebik, Julien Maire

Nicolas Guichard, Stanislav Mercier Kurakin, Zeng Ye

PRODUCTION

Producer : Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporains

Main Technician : Nicolas Guichard

SHOWN IN

Centre Wallonie Buxelles, Paris, France

Pléiades Festival, Saint-Etienne, France

Exfutur N01, Galerie Fernand Léger,Ivry-sur-seine, France

Jusqu’içi tout va bien? , Biennale Nemo, 104, Paris, France

There is no planet B, Nuit Blanche of Brussels, Belgium

Scopitone Festival, Les Anciens Min, Nantes, France

Wro Media Art Biennale, Galeria Entropia, Wroslav , Poland

Mirage Festival, Les Subsistances, Lyon, France

Panorama 20, Le Fresnoy Studio National des Arts Contemporains, Tourcoing, France